הוסף כתבה קטגוריות
  • המאמר החדש ביותר באתר
    ללמוד ערבית מדוברת איך ללמוד לדבר ערבית מדוברת גם אם אתם לא יודעים אפילו מילה אחת בערבית

    בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מבקשים ללמוד לדבר ערבית מדוברת, כל אחד והסיבה שלו. יש מי שרוצה ללמוד לדבר ערבית כדי לשרת בצבא ביחידות מיוחדות, יש מי שרוצה לעבוד עם…

    המשך
    אודות הכותב
    דוד סנקובסקי
    מנהל רשת, מומחה לתקשורת ולאבטחת מידע. חי ונושם טכנולוגיה, גאדג'טים, חדשות מתחום התקשורת ואבטחת המידע. אני פה כדי לעזור לכם להוציא יותר מהמחשב שלכם, מהחיבור אינטרנט שלכם ומהרשת הביתית שלכם!
    מאמרים נוספים של הכותב
    גם אתה יכול לכתוב כאן

    מטרת האתר היא להתקדם ולהכיל מאמרים מכל הסוגים וכך לעזור לגולשים בכמה שיותר שאלות ותחומים. על מנת שזה יקרה יש צורך בלא מעט כותבים ומומחים בתחומים שונים.

    אם אתה חושב שאתה יכול לתרום בכתיבת מאמרים בין אם למטרות תרומה בלבד ובין אם למטרות קידום העסק או האתר שלך באמצעות הוספת קישורים ופרטי המידע עליך בתור הכותב, אתה מוזמן ליצור איתנו קשר באמצעות הכפתור למטה ואנחנו נבחן את בקשתך.

    צרו איתנו קשר

    איך להתגונן מפני קריפטולוקרים

    קריפטולוקרים או וירוסי כופר (CryptoLockers) הם וירוסים מסוג נבזי ביותר, הם לא באמת עושים נזק למידע שלך, הם פשוט מצפינים אותו על המחשב שלך ואז דורשים כסף כדי להסביר לך איך לשחרר את ההצפנה – אז איך נתגונן מהם?

    מהם קריפטולוקרים

    קריפטולוקרים תפסו תאוצה רק לאחרונה למרות שהיו בסביבה כבר די הרבה זמן, מה שהקרפיטולוקרים עושים הוא די פשוט, ברגע שהם נכנסים למערכת, הם מתחילים להצפין קבצים, אבל דווקא קבצים אישיים בניגוד לוירוסים אחרים שמנסים לתקוף קובצי מערכת כדי להשבית את המחשב, הקריפטולוקר, יצפין לכם תמונות, מסמכים, מוזיקה, יש אף אזכורים להצפנה של קוד שהיה באמצע כתיבה או תמונה שהייתה באמצע עריכה וכו'. המטרה של הקריפטולוקר היא לא ליצור נזק ולהשבית את המערכת, להפך, להשאיר את מערכת ההפעלה פעילה, אבל רק אותה – כל דבר אחר יוצפן עם מפתח הצפנה מתסובך להפליא וכזה שידוע רק למי שכתב את הקריפטולוקר (וגם זה לא תמיד). אם תרצו לשחרר את הקבצים, אין בעיה תשלמו סכום נכבד של כסף, וכותב הוירוס ישלח לכם את מפתח ההצפנה ואת הוראות השחרור (או כך לפחות רשום על המסך שבד"כ מתישב על גבי שולחן העבודה ולא ניתן להזיזו), ההודעה גם בד"כ מכילה שעון עצר שסופר לאחור ומסמן תוך כמה זמן מפתח ההצפנה יושמד ולא היה נגיש אפילו למפתחים של הקריפטולוקר.

    מסך טיפוסי לקריפטולוקרים
    מסך טיפוסי לקריפטולוקרים

    איך נדבקים וממה להזהר?

    ישנן הרבה דרכים להדבק בקריפטולוקרים הנפוצות שבהן:

    • פתיחת קובץ מצורך למייל שהגיע ממקור לא ידוע או לא מוכר למשתמש.
    • הורדה של קבצים מאתרים מפוקפקים.
    • ביקור באתרים אשר נגועים בתוכנה בעצמם (רלוונטי לדפדפנים ישנים בלבד!)
    • הכנסת התקן חיצוני (כמו דיסק און קי) הנגוע בוירוס.
    • שהיה ברשת עם מחשב נוסף שנגוע בוירוס

    הבעיה עם וירוסי כופר, זה שהם לא נותנים הודעה מוקדמת בד"כ וישר מתחילים להצפין קבצים, עם זאת, עדיין יש סימנים שיכולים לעזור לכם להתגונן מפניהם.

    • הגיע מייל עם אישור הזמנה על הזמנה שלא ביצעתם? מיחקו אותו מיידית – לא לסל מחזור – מחיקה מלאה ומיידית!
    • לחצתם על קישור וקיבלתם הודעה שיש בעיה עם תעודת האבטחה של האתר או הודעה שבאמתר הזה נמצאו רוגלות – זה זמן טוב לסגור את הטאב ולא להתקרב לעמוד הזה יותר
    • מצאתם דיסק און קי סתם ככה ברחוב – יש סיכוי טוב שהוא נגוע בכמה וירוסים – בשום אופן אל תכניסו אותו למחשב שלכם!

    עשה ואל תעשה בקריפטולוקרים

    כדאי לדעת מה מומלץ לעשות כדי להתגונן מהמקרים שאין לנו מה לעשות כנגדם (למשל שהיה ברשת עם מחשב נגוע – אנחנו לא תמיד יודעים אם מישהו ברשת שלנו נגוע). עוד יותר מומלץ לדעת מה לא לעשות, שכן קריפטולוקר הוא לא וירוס רגיל – ההסרה שלו היא לא תמיד צעד בטוח…

    עשה

    • השתמש בדפדפן עדכני ודאג להתקין עדכונים כש יוצאים.
    • התקן את עדכוני האבטחה של מערכת ההפעלה.
    • השתמש באנטיוירוס ודאג לעדכן אותו על בסיס יומי וסריקה מלאה לפחות אחת לשבוע.
    • התעדכן באתרים ובלוגים הקשורים לאבטחת מידע לגבי התפרצויות חדשות (למשל,הבלוג של חברת ESET.)
    •  גלה עירנות בעת גלישה וקיראת דואר אלקטרוני.
    • דאג לגבות את החומר שלך מחוץ למחשב (הארד דיסק חיצוני, גיבוי ענן או צריבה לדיסקים) כך תוכלו לשחזר את החומר במידה ואכן תפסתם את הוירוס והקבציםש לכם הוצפנו

    אל תעשה

    • אל תנסה להסיר בעצמך את התוכנה, חלק מהסוגים יודעים להגן על עצמם ממחיקה (מכוונת או לא)
    קריפטולוקרים המגינים על עצמם
    חלק מהקריפטולוקרים מגנים על עצמם!
    • אל תשלם את הכופר עצמו – הדרישה לתשלום היא בד"כ בביטקוינס ולכן לא ניתן לאחזר את התשלום או לגלות למי שייך החשבון בשום צורה ו ע"י שום גוף ממשלתי – ארנק ביטקוין הוא בעל אנונימיות מוחלטת! שלא נדבר על קח שאין שום ערובה שתקבלו את מפתח ההצפנה שישחרר לכם את הקבצים!

    המוצא האחרון

    אם אכן נדבקתם בוירוס כופר, הפתרון הכי טוב, הוא פירמוט – רוב ההסרות מסירות רק באופן חלקי וגם לא מסירות כלל את ההצפנה שנורה על הקבצים. לכן דאגו לגבות חומר חשוב שיהיה מהיכן לשחזר במידת הצורך, ואם יבוא היום שקריפטולוקר ימצא את דרכו למחשב שלכם, פרמטו, שחזרו והמשיכו בדרככם.