הוסף כתבה קטגוריות
  • המאמר החדש ביותר באתר
    ללמוד ערבית מדוברת איך ללמוד לדבר ערבית מדוברת גם אם אתם לא יודעים אפילו מילה אחת בערבית

    בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מבקשים ללמוד לדבר ערבית מדוברת, כל אחד והסיבה שלו. יש מי שרוצה ללמוד לדבר ערבית כדי לשרת בצבא ביחידות מיוחדות, יש מי שרוצה לעבוד עם…

    המשך
    אודות הכותב
    מאמרים נוספים של הכותב
    גם אתה יכול לכתוב כאן

    מטרת האתר היא להתקדם ולהכיל מאמרים מכל הסוגים וכך לעזור לגולשים בכמה שיותר שאלות ותחומים. על מנת שזה יקרה יש צורך בלא מעט כותבים ומומחים בתחומים שונים.

    אם אתה חושב שאתה יכול לתרום בכתיבת מאמרים בין אם למטרות תרומה בלבד ובין אם למטרות קידום העסק או האתר שלך באמצעות הוספת קישורים ופרטי המידע עליך בתור הכותב, אתה מוזמן ליצור איתנו קשר באמצעות הכפתור למטה ואנחנו נבחן את בקשתך.

    צרו איתנו קשר

    איך מבצעים ניתוח החלפת ברך?

    ניר מרקו
    | 26 בנובמבר 2019 |

    הברך היא המפרק הגדול ביותר בגוף האדם ותפקודה קריטי לביצוע פעולות יומיומיות. עם השנים או בעקבות תאונה או מאמץ פיזי כבד עשויות לצוץ בעיות ברכיים הבאות לידי ביטוי בכאבים, נפיחות, הצטברות נוזלים וסימנים אחרים.
    קיימים גורמים שונים לבעיות ברכיים כאשר דלקת מפרקים ניוונית נחשבת לגורם הנפוץ ביותר המבשר על שחיקת הסחוס תופעה המכונה אוסטאוארטריטיס. גורמים נוספים יכולים להיות דלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים פוסט טראומטית בעקבות פציעה קשה בברך. כך או כך, בעיות בברך מקשות על התנועה ופוגעות באיכות החיים.

    החלפה חלקית או מלאה? זו השאלה!

    חשוב לגשת לאבחון מקצועי אצל אורתופד מומחה על מנת להבין כיצד ניתן להקל על הכאב ובמקרים מסוימים, אורתופד מומחה ימליץ על ניתוח החלפת ברך, במיוחד אם הבעיה מגבילה את התנועה והכאבים מחמירים עם הזמן.
    התהליך הניתוחי משתנה אם מדובר בניתוח להחלפת מפרק מלא או מפרק חלקי. תהליך של החלפת מפרק מלא מתבצע אך ורק אם שניים או יותר משלושת תאי הברך פגומים והחלפה חלקית היא החלפת תא אחד משלושת מדורי הברך בצד הפנימי או החיצוני של הברך. 

    למה לצפות בניתוח החלפת ברך?

    בשלב הראשון תתקיים הרדמה אזורית בחדר הניתוחים בחלק החשוף של הגב כדי שהפציינט לא ירגיש דבר במהלך הניתוח. לאחר מכן הרגל מונחת על תומכים מיוחדים ומבודדים אותה על ידי בדים סטריליים. על הרגל מניחים גרב סטרילית ומשאירים פתח באזור הניתוח ונבצע חתך אורכי על גבי הברך. במהלך הניתוח מסיטים את הפיקה של הברך, כך שניתן יהיה לחשוף את החלקים הפגועים של הסחוס גם בעצם הירך וגם בעצם השוק.
    על מנת לשחרר מתח ולאזן ברך, מפרידים במהלך הפרוצדורה הכירורגית את הרקמות הרכות בחלק הפנימי של עצם השוק ומסלקים את האוסטאופיטים, שהם למעשה בליטות עצם המופיעות באזורים של ניוון או הרס של הסחוס.
    לאחר מכן מסירים את הסחוס השחוק על ידי ביצוע החיתוכים המותאמים לטופל וגם לפי צורת המשתל. בשלב הבא ממקמים ומקבעים את המשתל המלאכותי באמצעות חומר הקרוי צמנט. במשתל הברך יש בעצם שני רכיבים מתכתיים המודבקים לעצם הירך והשוק כשבין שניהם נמצא רכיב פלסטי העשוי מפוליאתילן אשר מתפקד כסחוס ומטרתו לאפשר תנועה חלקה של מפרק הברך וללא כאב. 

    מה קורה לאחר הניתוח?

    בסיום הניתוח סוגרים את הפצע עם תפרים ומניחים חבישה סטרילית וכעת מתכוננים למספר ימי אשפוז ותהליך שיקום שכולל תרגילי פיזיותרפיה. כמובן שיידרשו ביקורות ומעקב אצל הרופא המומחה על מנת לבדוק שהניתוח אכן עבר בהצלחה. לעיתים יהיה צורך בנטילת אנטיביוטיקה למניעת זיהומים ותרגילים לשיפור שיווי המשקל והאיזון.


    חשוב לדעת שפעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה על מנת לחזק את הגוף ואת השרירים במיוחד. בהתחלה כמובן מותאמים עבור המנותחים תרגילים ספציפיים להחזרת התנועה ולחיזוק הברך, מתיחות למיניהן ובמידה ונדרשת גם ירידה במשקל להפחתת העומס על הברכיים.
    התוצאות של ניתוח זה מרשימות ומרבית המנותחים מדווחים על תנועה חלקה ללא כאב המדמה תנועה טבעית של הברך. רוב המנותחים יכולים ליישר לחלוטין את הברך ולכופף אותה בטווח תנועה מלא. בהתחלה יתכנו כאבים, אדמומיות, נפיחות ונוקשות מוגברת אבל עם הזמן הכאבים חולפים. עם זאת, כדאי להקפיד מאוד על ההמלצות הרפואיות על מנת ליהנות מתוצאות הניתוח לאורך זמן – בין אם מדובר במניעת נפילות ופציעות ומעקב ובקרה על תפקוד הברכיים וצילומי רנטגן או כל מה שנדרש לצרכי מעקב מצד הרופא.